Monday, September 27, 2010

Daging Prun

Maaflah kepada semua. Blog ni dah lama tak di update eventhough dapur kat rumah masih berasap. Masak biasa-biasa je. Jadi, tak terasa nak update kat sini.

Ni resipi yg saya baru cuba. Dah 2 kali saya buat. Tu pun sebab ada stok prun kat dapur. Resipi saya gali dari dapur Ummi.

Lauk di sedap dimakan dengan nasi minyak. Tapi kalau mkn dgn nasi putih pun, sedap jugak.


DAGING PRUN


Bahan-bahannya:
600gram daging ~ dipotong nipis
1/2 cawan buah Sunsweet Prun ~ dimesin halus dengan sedikit air
5 sudu besar sos tomato
4 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar cili mesin
2 sudu besar rempah kari daging
4 sudu besar minyak masak
1/2 cawan air
Garam secukup rasa
4 ulas bawang putih ~ dihirs
10 ulas bawang merah ~ dihiris
2 inci halia ~ dihiris halus

Cara memasak:
1. Daging dibersihkan dan digaulkan dengan sos tomato, rempah kari, cili mesin dan kicap pekat.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan yg dihiris sehingga wangi.
3. Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan air. Biarkan masak hingga daging lembut.
4. Masukkan buah prun dan garam. Biarkan hingga kuah pekat. Kacau sesekali.
5. Tutup api. Sedia utk dihidang

9 comments:

animkechik said...

puas tggu resepi.. apis ckp daging nie sgt sedap.. siap suh aku try wt lg..

Liz said...

kalau dah apis ckp sedap, ko cuba la buat. senang je nak masak tu. kalau nak daging cepat lembut, cari daging batang pinang atau daging fresh, pastu potong nipis. kalau daging kotak, lambat la kot. mcm aritu, beli daging batang pinang je.

Liz said...

ko dah msak spagheti. ape cite?

animkechik said...

dh.. ayh apis yg tukang masak 2 pun ckp sedap.. dr mak die x lyn western nie pun mkn.. mkn kt rmh lain, b'tmbh pas2 siap akak2 n mak die nk mintk tapau bwk blk rmh lg.. diorg tnye gak aku cmne nk wt. nsb baik wt sndr, so tau la nk jwb..

yg daging 2, mmg kene pkai kicap pekat ke? klau xde, kicap biase xleh ke?

Liz said...

anim> yg tu x berapa masam so sesuai utk org yg x layan western. kalau original recipe, dia masam sbb guna tomato semata2.

daging tu aku guna kicap pekat sbb mmg ada kat umah. x penah pakai kicap biasa. kalau kicap biasa kurang jadi kot. ala, beli je la kicap pekat. pastu leh simpan guna lain kali.

animkechik said...

nk gune utk msk ape lg? aku x prnh tau lauk ape yg leh gune kicap pekat.. kang beli, rugi jerr simpan lame..

Liz said...

anim> byk la resipi guna kicap pekat. mee hailam, ape lagik eh.. byk la. ala, leh simpan lama la. kalau x, beli la botol kecik

CiKaYu said...

salam, menariknye blog ni...buat saya lapar terus...nk cuba lah resipi daging prune ni.

Liz said...

cikAyu> thanks for dropping by. ni blog saja2 utk saya kumpul resipi orang sbb kdg2 x ingat bahan2. plus adik yg sorang tu asyik minta resipi bila nak masak. so dia boleh refer kat sini je. x payah sms saya selalu time keje. hehe...

rasanya boleh cuba kot resipi ni sbb memang sedap. terbukti dengan komen di atas

Related Posts with Thumbnails