Tuesday, July 20, 2010

Hancurkan biji cili dengan mudah

Tak tak la nak kata petua ke apa sebab saya dah diajar sejak kecil oleh mama saya.

Usually, saya akan rebus cili tu sampai lembut. Setiap kali nak blender cili kering dan cili api, mesti saya disuruh masukkan sedikit minyak. Katanya, senang sikit biji cili nak hancur. Tak tau la apa kaitan minyak dan biji cili tapi pernah jugak la saya jalankan ujikaji utk mengetahui kesahihannya.

Memang betul la. Kalau letak minyak, mmg biji cili tu hancur. Smooth je cili yg terhasil.

Orang kata, kalau nak cili tahan lama, letakkan sedikit minyak dlm bekas cili tersebut. Apa kata lepas ni, mesinkan sekali minyak tu. Insya Allah, takde biji cili yang akan kelihatan. Cubalah!

2 comments:

WanYgBest said...

great tips! thanks liza...
tp aku slalu buang bijik, org tua kata nak bg ilangkan sikit pedas cili tuh

Liz said...

selalunya, aku tos la. biji yg mmg dah terkeluar tu, terus buang. ni biji yg masih ada dlm cili tu. yg tu nak bg hancur.

aku suka cili yg smooth camtu. x suka yg biji2

Related Posts with Thumbnails