Monday, June 28, 2010

Asam Pedas Bungkus

Originally from Charming Umi


ASAM PEDAS BUNGKUS

Bahan-bahannya:
Ikan pari
1 cawan jus asam jawa
3 tangkai daun kesum
5 tangkai daun ketumbar (ni aku tak letak)
1 batang serai - diketuk
6 biji bendi
1 biji tomato - belah 4
3 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa

Bahan kisar:
15 tangkai cili kering (ni main taram letak suka hati sbb nak pedas)
1 labu bawang besar (tak letak)
3 ulas bawang merah (aku letak 6 ulas)
1 sudu kecil serbuk kunyit

Cara Memasak:
1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga pecah minyak.
2. Masukkan air asam jawa, garam dan daun kesum. Biarkan mendidih hingga pekat.
3. Masukkan ikan, bendi dan tomato. Masak hingga ikan masak dan bendi lembut.
4. Angkat dan hidangkan.

2 comments:

DeeYa said...

apsal panggil asam pedas bungkus?

Liz said...

nadia> hehee. ni mesti x baca link yg aku bg kat atas sekali tu.

patutnya, asam pedas ni dibungkus dlm aluminium foil. lps tu bakar/kukus. tu namanya gitu. tp sbb aluminium foil kat umah dah abes, x la aku bungkus. aku masa mcm biasa.

Related Posts with Thumbnails