Monday, June 28, 2010

Siakap Steam


SIAKAP STEAM

Bahan-bahannya:
Seekor siakap
4 cm halia (aku letak byk jugak sbb nak hilangkan bau hanyir ikan)
Sayur (aku letak cendawan butang, celery, cauliflower dan carrot)
3 ulas bawang putih (dihancurkan dan digoreng dengan sedikit minyak)
Red capsicum (ni mak dia tak letak. aku letak sbb nak bg warna sikit n sbb aku suka)
3 batang serai
2 sudu tepung jagung (dibancuh dgn 1 1/2 cawan air)
Sos tiram (Boleh campur dgn tepung jagung)
Sos plum (Boleh campur dgn tepung jagung)

Cara membuatnya:
1. Ikan disiang dan dibersihkan. Lumurkan ikan dengan garam.
2. Masukkan dlm bekas pengukus.
3. Halia diracik dan ditabur di atas ikan.
4. Kukus.
5. Bila sudah setengah masak, masukkan sayur-sayuran dan serai yg telah diracik
6. Masukkan bawang putih yg telah digoreng.
7. Bila sayur hampir lembut, curah tepung jagung yg telah dibancuh dgn air tadi.
8. Setelah masak, tutup api. Siap utk dihidang

2 comments:

WanYgBest said...

sedapnyerr....try la wat ala thai...just tambah daun ketumbar, tomato & air perahan limau...lazat!

Liz said...

siakap steam ni resipi mak dalila tau! aku minta dr dia. hehehe..

perkataan LAZAT ko membuatkan aku rasa nak masak lak!

Related Posts with Thumbnails